خيابان لالهزار از نظر شكلي تفاوتهاي بسياري با خيابان شانزهليزه داشت، به طوري كه پهناي خيابان شانزه ليزه در حدود در شانزهليزه هزاران درخت كاشته شده و اين خيابان به واسطهي درختان در دو بخش قابل تفكيك است، ولي در خيابان لالهزار نظم خاصي در طراحي رويش درختان وجود ندارد.البته تفاوتهاي ظاهري بسيار زيادي بين اين دو خيابان رزرو هتل ارس تهران وجود دارد، ولي آنچه كه در بعضي نوشتارها شباهت بين اين دو خيابان عنوان ميشود، اين است كه خيابان لالهزار در اواخر دوره قاجار و اوايل پهلوي، همچون شانزه ليزه نماد نوگرايي و هنر ايران بود و «شانزهليزهٔ تهران» لقب گرفته بود.با آغاز نهضت مشروطيت، لالهزار به عنوان محل سكونت افراد مرفه و روشن فكر و پردرآمد و از مهمترين مراكز تجمع و مبارزه عليه استبداد شد به طوري كه در هرگوشهاي از اين خيابان عدهاي مشغول چاپ روزنامهها بودند كه با روي كار آمدن رضاشاه ودستههاي مختلف فرهنگي و سياسي، روبروي يكديگر قرار گرفتند. از سال ۱۲۹۹ تا ۱۳۲۰ با خراب كردن ديوارهاي شهر و پركردن خندق و ايجاد خيابان شاه رضا (انقلاب اسلامي فعلي)، محور مركزي شهر به سمت شمال كشيده شد، چنان كه تاثيرات معماري اروپائي به خوبي مشاهده ميشود. ساختمان چهار طبقه توماجيان، نشانه هتل ثامن تهران شكوفايي هنر معماراني چون وارطان بود. در اين سالها اين خيابان هم مركز خريد، هم تفريحات شبانه و هم محل شكلگيري سالن گراندهتل و سينماهاي خورشيد، ماياك، ايران و هنرستان هنرپيشگي و همچنين اولين گل فروشي تهران بود.
خيابان لالهزار از نظر شكلي تفاوتهاي بسياري با خيابان شانزهليزه داشت، به طوري كه پهناي خيابان شانزه ليزه در حدود در شانزهليزه هزاران درخت كاشته شده و اين خيابان به واسطهي درختان در دو بخش قابل تفكيك است، ولي در خيابان لالهزار نظم خاصي در طراحي رويش درختان وجود ندارد.البته تفاوتهاي ظاهري بسيار زيادي بين اين دو خيابان رزرو هتل ارس تهران وجود دارد، ولي آنچه كه در بعضي نوشتارها شباهت بين اين دو خيابان عنوان ميشود، اين است كه خيابان لالهزار در اواخر دوره قاجار و اوايل پهلوي، همچون شانزه ليزه نماد نوگرايي و هنر ايران بود و «شانزهليزهٔ تهران» لقب گرفته بود.با آغاز نهضت مشروطيت، لالهزار به عنوان محل سكونت افراد مرفه و روشن فكر و پردرآمد و از مهمترين مراكز تجمع و مبارزه عليه استبداد شد به طوري كه در هرگوشهاي از اين خيابان عدهاي مشغول چاپ روزنامهها بودند كه با روي كار آمدن رضاشاه ودستههاي مختلف فرهنگي و سياسي، روبروي يكديگر قرار گرفتند. از سال ۱۲۹۹ تا ۱۳۲۰ با خراب كردن ديوارهاي شهر و پركردن خندق و ايجاد خيابان شاه رضا (انقلاب اسلامي فعلي)، محور مركزي شهر به سمت شمال كشيده شد، چنان كه تاثيرات معماري اروپائي به خوبي مشاهده ميشود. ساختمان چهار طبقه توماجيان، نشانه هتل ثامن تهران شكوفايي هنر معماراني چون وارطان بود. در اين سالها اين خيابان هم مركز خريد، هم تفريحات شبانه و هم محل شكلگيري سالن گراندهتل و سينماهاي خورشيد، ماياك، ايران و هنرستان هنرپيشگي و همچنين اولين گل فروشي تهران بود.